ZAPRASZAMY!

„Wspólny świat dziecka, rodzica i nauczyciela”

Szanowny Rodzicu Przedszkolaka,

Czy masz wrażenie, że życie codzienne z Twoim dzieckiem to wspaniała, ale i czasami trudna przygoda? Czujesz się zagubiony, a nawet zdezorientowany jako rodzic? Słyszysz lub czytasz sprzeczne komunikaty na temat wychowania? Czujesz się nieustannie oceniany  i krytykowany jako rodzic? Masz czasami wrażenie, że to co robisz jako mama/tata po prostu nie działa? Przez głowę przebiega Ci myśl, że wszyscy inni znajomi mają miłe, współpracujące i zdolne dzieci?

A Twoje dziecko czasami: „marudzi, płacze, nie chce wejść do sali przedszkolnej/nie chce z niej wyjść, budzi się w nocy, nie chce samo spać, obgryza paznokcie, wszystkiego się boi, ciągle chce być pierwsze, krzyczy, gryzie, kopie, wszystkiego się boi, uspokaja go tylko aplikacja na smartfonie”.

Uff …życie z przedszkolakiem to czasami pole minowe.

Chcielibyśmy zaproponować Państwu – Rodzicom Przedszkolaków – cykl spotkań realizowanych w Przedszkolu nr 11 przez specjalistów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 12 w Warszawie.

Nasz projekt „Wspólny świat dziecka, rodzica i nauczyciela” skierowany jest do najważniejszych dorosłych w życiu dzieci – Rodziców i Nauczycieli Przedszkolnych.

Wykłady z elementami warsztatów będą miały na celu przede wszystkim wsparcie Rodziców i Nauczycieli w Ich rolach poprzez zwiększenie poczucia kompetencji. Dostarczą również aktualnej (neurobiologicznej i psychologicznej) wiedzy na temat prawidłowości w rozwoju dziecka oraz pomogą ćwiczyć praktyczne umiejętności.

Wiele problematycznych, z punktu widzenia dorosłego zachowań u dziecka mieści się w normie rozwojowej. Odpowiedzialność za wspieranie i pomoc w trudnościach leży po stronie nas – dorosłych. Dlatego bliska, spokojna i uważna relacja z małym dzieckiem rodzica bądź nauczyciela jest najlepszym sposobem na zapobieganie wielu wychowawczym kłopotom czy poważniejszym trudnościom.

Spróbujemy odpowiedzieć między innymi na pytania:

Dlaczego spokój rodzica jest kluczem do poradzenia sobie z trudnym zachowaniem dziecka? Czy przedszkolak odczuwa stres? Jak mogę pomóc sobie i jemu gdy targają nami silne emocje? Czy wiedza o mózgu małego dziecka i dorosłego może pomóc? Czemu najważniejsza jest relacja z dzieckiem? Dlaczego porównywanie dzieci  (nawet rodzeństwa w tym samym wieku) jest nieodpowiednie i krzywdzące? I czy to prawda, że współczesne dzieci sprawiają więcej kłopotów dorosłym niż kiedyś?

Tematyka spotkań dla Rodziców i Nauczycieli:

1. „Nie histeryzuj” – Kontroluj zachowanie a nie emocje – jak zadbać o zdrowie psychiczne dziecka nie zapominając o swoim.

Czy wiesz, że nazwanie emocji pomaga mózgowi Twojego dziecka szybciej się uspokoić? Dlaczego ważna jest empatia i czemu lepiej przytulić niż posadzić na karnym krzesełku?

Jak zareagować (i samemu przeżyć) histerię spowodowaną brakiem gotowości u dorosłego do kupienia kolejnej gazetki z plastikowym gadżetem? Czy przedłużający się płacz małego dziecka szkodzi jego zdrowiu? I dlaczego racjonalne tłumaczenia nie pomagają? Czy wszystkie metody wychowawcze opisywane w Internecie są dobre dla naszych dzieci?

2. Dlaczego to nie działa? – prawdziwe potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym. Co powoduje, że dzieci mają problematyczne zachowania i czy można pomóc zmniejszyć ich liczbę?

Najważniejsze rzeczy, które możemy zrobić dla przyszłości naszego dziecka nie mają nic wspólnego z liczbą poznanych słów w języku obcym do czwartego roku życia ani z czasem spędzonym na nauce programowania w wieku lat sześciu. Pod wieloma trudnymi zachowaniami dziecka kryją się jego niezaspokojone potrzeby. Jakie one są i co mówi na ten temat współczesna wiedza to problematyka następnego spotkania.

3. „Słowa mają znaczenie” – jak się dogadać a nie walczyć.

Mały człowiek, którego mózg jest w fazie kształtowania jeszcze wiele, wiele lat, potrzebuje mądrego i świadomego dorosłego, który pomoże przetrwać mu atak złości czy lęku oraz pomoże ukształtować mądre poczucie własnej wartości. Słowa ważnego dorosłego mogą ranić, krzywdzić albo budować/wspierać prawidłowy rozwój psychiki dziecka. Czy w ogóle warto i można rozmawiać z przedszkolakiem a nie tylko do niego mówić?

Serdecznie zapraszamy.

Dyrektor Przedszkola nr 11 – mgr Wanda Koter

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 12 – mgr Dominika Bielecka

Koordynator Kampanii Wicedyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 12-  mgr Iwona Grabowicz-Chądrzyńska

 

Spotkania odbywać się będą na terenie Przedszkola nr 11, ul. Dubois, w godzinach 17-19.

 

Terminy spotkań dla Rodziców:

  1. „Nie histeryzuj” – 21 listopada 2018 r.
  1. „Dlaczego to nie działa?” – 23 stycznia 2019 r.  (drugi termin do wyboru – 24 kwietnia 2019 r.)
  1. „Słowa mają znaczenie” – 13 marca 2019 r.

 

Terminy spotkań dla Nauczycieli:

  1. „Nie histeryzuj” – 27 lutego 2019 r.
  1. „Dlaczego to nie działa?” – 10 kwietnia 2019 r.
  1. „Słowa mają znaczenie” – 22 maja 2019 r.